על עבירות מחשב ועבירות נלוות

לא בכדי פתחנו את המאמר עם הכותרת המוזכרת, וכי למה? כי עבירות מחשב, יכולות להיות עבירות מחשב קלאסיות, כגון – פריצה למחשב, גניבת חומר ממחשב, תכנון והקמה של תוכנה זדונית והדוגמאות עוד רבות. מצד שני, המציאות המודרנית מנפיקה כל כך הרבה עבירות, שאלמלא המחשבים, הן כלל לא היו מתבצעות. אך הנקודה היא כי אותן עבירות, הן עבירות שלא בהכרח מוגדרות כעבירות מחשב, אלא עבירות שמוגדרות לפי דינים אחרים, שפשוט – מתבצעות באמצעות המחשב.

בשל חשיבות הנושא, מצאנו לנכון לחבר את המאמר שלהלן, שבמסגרתו נסביר מהן עבירות מחשב קלאסיות, ומהן עבירות שנעשות באמצעות המחשב או דרך המחשב. כל זאת, נכתב לידיעתכן/ם, הגולשות והגולשים. עם זאת, נבקש להעיר כי מאמר זה הוא מאמר כללי, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

עבירות מחשב:

עבירות המחשב הקלאסיות, מוגדרות בחוק שחוקק עוד לפני שהיה קיים המונח "אינטרנט". מדובר בחוק הנקרא "חוק המחשבים, התשנ"ה–1995" (להלן: "חוק המחשבים"). חוק זה, כלל לא עוסק בתחום האינטרנט, אלא בנושאים הנוגעים למחשבים, כמחשבים פיזיים–מוחשיים. אלו העבירות הקבועות בחוק המחשבים:

– שיבוש או הפרעה למחשב או לחומר מחשב – מדובר בעבירה שנוגעת לשיבוש פעולת מחשב, או פגיעה בו, או מחיקה של חומר מחשב. העונש על עבירה זו, עומד על 3 שנות מאסר.

– עבירה של שימוש או פרסום מידע כוזב או פלט כוזב –עבירה זו, עוסקת בסיטואציה של העברת מידע כוזב ממחשב למחשב או אחסון של מידע מעין זה, או יצירת פעולה שתיצור מידע כוזב. כך, עבירה זו כוללת גם עבירה של כתיבת תוכנה או העברתה, שכל תכליתה היא גרימת נזק או העברת מידע כוזב. למשל – שימוש בתוכנה זדונית, לצורך העברת מידע שלא כדין. העונש על עבירה זו, עומד על 5 שנות מאסר. אגב, ההגדרה למידע כוזב או פלט כוזב, היא כדלקמן – "מידע או פלט שיש בהם כדי להטעות, בהתאם למטרות השימוש בהם".

– חדירה לחומר מחשב שלא כדין, היא עבירה, אשר כשמה כן היא, עבירה שבה אדם חודר למחשב שלא שלו. אגב, העבירה הזו קובעת כי חדירה לחומר מחשב, מהווה האזנת סתר אסורה. העונש על עבירה זו בכללותה, בהתאם לסעיף 4 לחוק המחשבים, היא 3 שנות מאסר.

– חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת, היא בעצם עבירה נלווית, אך נפרדת. עבירה זו עוסקת מצד אחד בחדירה לחומר מחשב, אך גם בעבירות נלוות. למשל, חדירה למחשב, והחדרה של תיעוד פורנוגרפי אסור, הינה עבירה נלווית. העונש על עבירה זו עומד על 5 שנות מאסר.

– פעולות אסורות בתוכנה הן עבירה רחבה מאוד, שהעונש בגינה עומד על 3 שנות מאסר. מדובר בעבירה שעניינה יצירת תוכנה, שכל תכליתה היא – שיבוש פעולת מחשב, מחיקה של חומר מחשב או שינוי של חומר מחשב, הצגה או הנפקדה של פלט כוזב, ביצוע האזנת סתר (באמצעות התוכנה) ועוד.

עבירות שנעשות באמצעות המחשב:

עד כה, עסקנו בעבירות מחשב – כמשמעותן בחוק המחשבים. עם זאת, כיום, בעידן האינטרנט, המציאות היא שעבירות רבות נעשות באמצעות המחשב, למרות שהן בכלל לא עבירות מחשב. נסביר – עבירות מחשב, הן העבירות שציינו לעיל. מנגד, עבירות רבות נעשות באמצעות המחשב.

מכאן – שלכאורה ניתן לראות בעבירות אלה, עבירות מחשב. הבה נמחיש – עבירה של צפייה בחומרי פדופיליה באמצעות המחשב, או עבירה של הסתה לאלימות כלפי בני מיעוטים, או חדירה לחשבון ברשת חברתית (שהיא עבירה שיכולה להוות עבירה לפי דיני הגנת הפרטיות) ועוד.

המסקנה היא שישנן עבירות מחשב קלאסיות, שמוגדרות בחוק המחשבים, אך ישנו עוד מגוון רב של עבירות מחשב, שהן מצד אחד לא קלאסיות, אך הן עבירות שכיום – ניתן לבצע בגלל ובאמצעות המחשבים.

לסיכום:

במאמר זה, ביקשנו להסביר מהן בעצם עבירות מחשב קלאסיות, אשר מוגדרות בחוק המחשבים. במקביל, ביקשנו לערוך הפרדה ולהסביר לקוראים/ות היקרים/ות מהן עבירות שנעשות, למעשה, באמצעות המחשב, אך הן אינן "עבירות מחשב קלאסיות". לייעוץ ספציפי, כדאי תמיד לפנות לעורך דין פלילי, בעל ניסיון בתחום המחשבים והסייבר.

לחצו כאן ליצירת קשר

ליצירת קשר

מלאו את הטופס:

זף גינצבורג ושות' – משרד עורכי דין

דילוג לתוכן