חקירה פלילית בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי

לקוחות רבים שפונים למשרדנו, לא אחת מתארים לנו סיטואציות, שבדיעבד מתברר שהן אסורות, מכיוון שהן כוללות התנהלות לא ראויה, לכאורה, של אנשי משטרה.

לאור חשיבות הנושא, מצאנו לנכון לכתוב את המאמר שלהלן, שבו נציג מספר דברים שכיחים, שאסורים לביצוע על ידי חוקרי משטרה. לאחר מכן נשלים את המאמר במספר עצות מועילות לכל אדם שנמצא בחקירת משטרה. כל זאת לידיעתכם/ן הגולשים והגולשות, כדלקמן:

האיסורים המוטלים על המשטרה

החוק הישראלי, לרבות החוק הפלילי, מקנה למשטרה סמכויות רבות על מנת לאכוף את החוק ולשמור על הסדר הציבורי. עם זאת, עם הכוח באה גם ההגבלה, המתחייבת במשטר דמוקרטי. על המשטרה ואנשיה מוטלות הגבלות רבות, אשר לעיתים – מופרות. הבה נסקור חלק מההגבלות שמוטלות על המשטרה, בין אם בחקיקה מפורשת ובין אם מכוח פסיקה, כדלקמן:

איסור על חיפוש ללא חשד סביר – לשוטר אסור לערוך חיפוש ברכב או בגופו של אדם, ללא חשד סביר. לא די בכך שאדם מסוים נראה מוזר, או שלאדם יש רישום פלילי קודם והוא מוכר למשטרה, כדי לערוך עליו חיפוש, בין אם ברכבו ובין אם על גופו. חיפוש שנערך שלא כדין, ללא יסוד סביר לחשד שהחשוד עתיד לעבור עבירה או עבר עבירה, הוא חיפוש לא חוקי. חיפוש כזה עשוי להשליך על מהימנותה של ראיה שתושג על ידי המשטרה.

איסור על איומים בחקירה – לחוקר משטרה אסור לאיים על חשוד במהלך חקירה. בוודאי שעל חוקר משטרה חל גם איסור לנקוט באלימות ולאיים על חשוד באלימות, לצורך קבלת מידע. לחוקר משטרה מותר אומנם לערוך תרגילי חקירה, אך אסור לו לאיים על חשוד.

חל איסור על מניעת ייעוץ של עורך דין – מדובר באחת הזכויות הבסיסיות ששמורות לחשוד בהליכי חקירה. חשוד אשר נמנעה ממנו הזכות להתייעץ עם עורך דין בשלב החקירה, הוא חשוד שזכותו הבסיסית נפגעה. פגיעה בזכות הייעוץ עם עורך דין, עשויה להשליך על כל המשפט הפלילי בהמשך.

איסור על דיאלוג סוגסטיבי – פסיקת בית המשפט העליון אסרה על חוקרי המשטרה לערוך דיאלוג סוגסטיבי לחשוד במהלך חקירת משטרה. נסביר – דיאלוג סוגסטיבי הוא סיטואציה שבה חוקר משטרה משכנע חשוד להודות בעבירה. הכוונה היא לסיטואציה שבה חוקר משכנע חשוד, תוך שימוש בדוגמאות מחייו האישיים, להודות בדבר עבירה מסוימת. מדובר במעין השפעה פסיכולוגית שיכולה לפגוע ברצון האישי של החשוד, בין אם הוא ביצע עבירה ובין אם לאו. לכן, גם דיאלוג מעין זה, למרות שאינו כולל שימוש באלימות, הוא אסור.

חובה לתעד חקירה – על המשטרה מוטלת חובה לתעד את החקירה הפלילית. כלומר, חקירה פלילית, צריכה להיות מתועדת לכל הפחות בכתב. בעבירות חמורות יותר, היא צריכה להיות מתועדת במצלמה או בהקלטה קולית. סוג התיעוד משתנה בהתאם לסוג של עבירה, אך חשוב לזכור כי לכל הפחות – מתחייב תיעוד בכתב בכל מקרה.

כיצד כדאי לנהוג במהלך חקירה פלילית?

חקירה פלילית אינה אירוע נעים, לכן כדאי מאוד לדעת מספר כללים בסיסיים, שיש לנהוג לפיהם במהלך חקירה פלילית. עם זאת, יודגש כי אין בעצות שנציג כדלקמן, תחליף לייצוג משפטי ספציפי:

לקבל ייעוץ משפטי – אין דבר חשוב יותר בחקירה פלילית, מקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין פלילי בעל ניסיון. לכן, אם נעצרתם או זומנתם לחקירה, חשוב מאוד להימנע מלהיחקר, עד אשר תיוועצו עם עורך דין פלילי, אפילו טלפונית אם אין אפשרות לפגוש אותו פיזית בתחנת המשטרה. כפי שתיארנו, מניעת מפגש עם עורך דין בשלב החקירה, יכולה להשליך ולהשפיע על כל ההליך הפלילי.

להתעקש שדבריכם יתועדו – לא פעם, חוקרי משטרה משמיטים דברים שנאמרים בחקירה, בין אם ביודעין ובין אם בתום לב. לכן, תפקידכם בתור נחקרים, תמיד להתעקש שדבריכם יתועדו בדיוק כפי שמסרתם בחקירה. יודגש כי בתום החקירה, תתבקשו לחתום עליה. אל תחתמו אם אינה משקפת את מה שאמרתם.

לא לנהל שיחות חולין עם חוקרים – קחו בחשבון שכל דבר שתאמרו לאיש משטרה, מתועד בזיכרון דברים שעשוי להיות מוגש אחר כך כראיה לבית המשפט. לכן, הימנעו מלשוחח עם אנשי משטרה בתחנה על האירוע ואל תמסרו שום מידע, משום שכל מידע שתמסרו עשוי להפליל אתכם.

לסיכום

כאמור, חקירה פלילית אינה דבר קל ונעים. לכן, כדאי מאוד לנהוג בהתאם להמלצות שמסרנו (שהן כאמור המלצות כלליות). החשוב ביותר, הוא לפנות לעורך דין פלילי.

לחצו כאן ליצירת קשר

ליצירת קשר

מלאו את הטופס:

זף גינצבורג ושות' – משרד עורכי דין

דילוג לתוכן